De kracht van facebook: leve de deelmaatschappij

Zo’n drie weken geleden besloot ik om te stoppen met facebook. Niet zomaar vanuit het niets, maar omdat ik facebook aardig nutteloos vond worden. Negen van de tien keer leverde facebook mij niks op. En voor iets wat niet nuttig is, keek ik toch echt te vaak op facebook. Hoewel er zeker interessante en bijzondere dingen voorbij kwamen (zoals workshops, vacatures, hulpvragen van mensen), kwam er een hele grote shitload aan shit voorbij en besloot ik dat ik daar geen deelgenoot meer van wilde zijn.

Instellingen -> algemeen -> je account deactiveren

Easy.

In het begin was het even wennen. Geen facebook. Op één of andere manier leek het alsof facebook ‘er bij’ hoorde. En nu was het er niet meer. Maar…. het was fijn. Het was rustig. Het stoppen met facebook zorgde in mijn eigen hoofd en lijf meer rust. En dat was voor mij de belangrijkste reden. Het gaf me ruimte.

Nu ben ik toch weer even terug.

Facebook heeft een kracht die ik niet kan ontkennen.

En die ik nodig heb.

Zoals velen van jullie weten begeleid ik vluchtelingen. Toen ik eind 2016 werkeloos werd wilde ik iets nuttigs doen voor de samenleving. Anderstalige nieuwkomers hadden al een poosje mijn aandacht, alleen durfde ik nog niet zo goed die drempel over om me aan te melden of contact te zoeken. Maar na drieduizend keer na te denken heb ik de stap toch gezet en heb ik me aangemeld als vrijwilliger.

Inmiddels voel ik me wat meer thuis in ‘die wereld’ (die eigenlijk ook gewoon de onze is). Gisteren  belde ik aan bij mijn buurman uit Eritrea om hem mijn hulp aan te bieden. Zijn vrouw en zoontje wonen sinds zondag ook hier en het gezin kan dus wel wat hulp gebruiken. En dan begeleid ik nog mijn taalmaatje (wat een geweldig dankbare taak is!) en binnenkort ga ik ook nog als klassenassistent aan de slag in een participatie-traject hier in de regio. Een nieuwe wereld waar ik me heel prettig in voel.

Waar ik eigenlijk naar toe wil: de meeste nieuwkomers hebben niks. En dan bedoel ik in dit geval materiaal. Nu weet ik dat er Nederlandse mensen zijn die best wel wat spullen willen en kunnen missen. Die spullen over hebben en weggeven aan de kringloop. Of dit iets op zolder hebben staan en er eigenlijk best wel iemand anders blij mee willen maken.

Het zoontje van mijn buurman heeft geen speelgoed. Echt helemaal niks. Mijn taalmaatje wil een slaapkamer in gaan richten voor haar twee kinderen die hopelijk snel genoeg via een ellenlange gezinshereniging ook naar Nederland komen. En toen dacht ik; hoe komen we aan materiaal…

Toen besloot ik om facebook maar weer eens te activeren en een oproep te plaatsen voor mijn nieuwe kennissen.

En jawel; het bericht werd gelezen, gedeeld, er werd gereageerd, het werd weer gedeeld. Inmiddels heb ik bijna alles bij elkaar wat ik zocht.

Waauw.

Ik merk dat we in een deelmaatschappij leven. Niet alles hoeft geld te kosten en men heeft echt wat voor zijn medemens over. Dat is prachtig.

Dankjewel facebook dat ik je hiervoor weer even in mocht schakelen.

En dankjewel lieve mensen.


(Trouwens, Mooionkruid bestaat nog wel op facebook, en dat komt omdat ik Hartje mede-beheerder heb gemaakt. Dus als ik weer ga deactiveren, dan kan ik nog steeds posts van Mooionkruid plaatsen. Handig he).

Anniek

Word je hier blij van? Delen mag!

    2 gedachten over “De kracht van facebook: leve de deelmaatschappij

    1. Hahaha grappig en herkenbaar 🙂

      Ik heb er ook bewust mee gespeeld en de ‘zuigkracht’ van een medium als Facebook ontdekt. Zonder daar iets slechts OF iets goeds mee te bedoelen 😉 Voor mijn hoofd was het allemaal vrij druk en onbewust was het net alsof er altijd iets van me werd gevraagd. Alsof ik altijd aan en open stond.

      De deelmaatschappij vind ik prachtig zoals in de voorbeelden die je schetst. Om ‘individueel gezien te -moeten- worden’ ben en blijf ik graag onafhankelijk van dit soort media 🙂

      Nice writing again Anniek!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.